بازاریابی افزوده (Augmented Marketing)

folder_openدسته‌بندی نشده
commentبدون دیدگاه
augmented marketing ، بازاریابی افزوده

در این مقاله با بازاریابی افزوده آشنا خواهید شد

واقعیت افزوده چیست ؟

اصطلاح واقعیت افزوده را می‌توان به چند حالت تعریف نمود، شاید بهترین تعریف این باشد : ترکیب داده‌هایی از دنیای واقعی  و فیزیکی به آنچه با ابزارهای دیجیتالی ساخته‌شده است برای ساخت یک چیز جدید.

بنابراین، کاربر واقعیتی را می‌بیند که با اطلاعات مناسب و پردازش کامپیوتری تولیدشده است. این فضا می‌تواند یک خیابان با مسیر مجازی بر روی آن، وجود مبلمان سه بعدی با مدل‌های متفاوت در سالن پذیرایی و یا حضور بازی باشخصیت‌های کارتونی دیزنی باشد.

نقش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در بازاریابی

 در صنعت توریسم و گردشگری بسیاری از آژانس‌های مسافرتی در آمریکا از طریق واقعیت مجازی امکان گشت‌وگذار در مقاصد مختلف را به‌صورت مجازی فراهم آورده تا مشتری بتواند با علم کافی خرید کند و پس‌ازآن با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در موزه‌ها اطلاعات لازم مربوط به هر اثر رو دریافت کند.
همین‌طور ایران‌خودرو، ای کیا و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و استارت آب‌ها به دنبال استفاده از این فناوری‌ها برای معرفی و نمایش محصولات خود هستند تا کاربران به‌صورت تصویری و کاربردی با محصول موردنظر آشنا شوند.

کاربرد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در دیجیتال مارکتینگ

صنعت مد و فشن، پیشرو در استفاده از تکنولوژی‌ای آر و وی آر برای مشتریان خود بوده‌اند و به‌طور مثال توسط اپلیکیشن آرایشی سفورا SEPHORA شما در هر نقطه از دنیا با تست مجازی هزاران محصول بر روی صورت خود و ضریب خطای ۵ درصدی می‌توانید بهترین و لذت‌بخش ترین خرید خود را داشته باشید.
در آینده نزدیک شما قبل از خرید از یک فروشگاه اینترنتی لباس، ابتدا لباس و شلوار را به‌صورت کامل به‌صورت مجازی تست و سپس نسبت به خرید آن بارنگ و سایز مناسب اقدام می‌کنید و یا قبل از خرید مجسمه، ابتدا آن را توسط تکنولوژی واقعیت مجازی در نقاط مختلف منزل مشاهده می‌کنید تا خرید بهتری داشته باشید.

واقعیت افزوده در بازاریابی و فروش

واقعیت افزوده در بازاریابی و فروش گام‌های نخستین را برمی‌دارد . واقعیت افزوده خود از دل داستان‌های علمی و تخیلی بیرون آمد و به‌واسطه تکنولوژی موجود عملی شد و اکنون به علت وجود برنامه متعدد ، می‌توان در زندگی روزمره از آن استفاده نماید.

واقعیت افزوده در بازاریابی و فروش AR Augmented Reality

تفاوت واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی چیست ؟

در واقعیت افزوده و واقعیت مجازی  کاربر در فضای سه بعدی و از طریق صدا و تصویر باکیفیت تجربه فضای مجازی خواهند داشت.

اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد :

  • واقعیت مجازی ، کاربر را در فضایی ایزوله قرار می‌دهد
  •  واقعیت افزوده ، کاربر علاوه بر فضا بر عناصر فضا می‌تواند مدیریت داشته باشد و تغییرات مناسب را اعمال نماید.

در دنیای واقعیت افزوده، کاربر می‌تواند به اطراف نگاه کرده و می‌تواند به فضای پیرامون خود، اشیاء مصنوعی اضافه نماید که در به‌عنوان یک لایه روی فضا مجازی قرار می‌گیرند. در واقعیت افزوده، الگوریتم کامپیوتر از سنسورها و نشانگرها برای نشان دادن موقعیت کنونی اشیاء فیزیکی و تعیین مکان آن‌ها استفاده می‌نماید. بعدازاین تکنولوژی تصویری از فضای کنونی را با لایه‌های ابزارهای مجازی ترکیب و فضای جدید ایجاد می‌نماید.

* واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده (Augmented Reality): فناوری اضافه کردن موارد و ایتم های مختلف به محیط واقعی.

فرض کنید هنگام خرید ساعت یا تی‌شرت از یک سایت اینترنتی این امکان برای شما وجود داشته باشد که بتوانید قبل از خرید لباس را پرو کنید و از سایز و تناسب رنگ لباس با ظاهر و رنگ پوست خود اطمینان یابید. بسیار تأثیر گذار تر خواهد بود اگر این امکان وجود داشته باشد که شما همه لباس یا ساعت‌های انتخاب‌شده را بعد از پرو مجازی در یک قاب ببینید و یکی را انتخاب کنید.

شرکت‌های زیاد دیگری هم از فناوری واقعیت افزوده استفاده کرده‌اند مثل: L’oreal برای انتخاب رنگ موی مناسب و تأثیر آن روی پوست مشتریان از این فناوری استفاده می‌کند. یا شرکت Disney از این فناوری برای ایجاد تصویر سه بعدی شخصیت‌های موردعلاقه بچه‌ها استفاده می‌کند.

در حال حاضر دامنه این فناوری به‌قدری گسترده است که شرکت‌های پزشکی برای تحقیقات قبل از عمل جراحی یا حتی ارتش کشورهای مختلف برای تعیین نیروها و تجهیزات خودی و جلوگیری از اشتباه گرفته شدن با نیروهای دشمن از این فناوری استفاده می‌کنند.

* واقعیت مجازی(VR)

واقعیت مجازی (Virtual Reality): در این تکنولوژی همه محیط کاربر یا کسی که از این فناوری استفاده می‌کند توسط نرم‌افزار و دستگاه شبیه‌ساز ایجاد می‌شود. از این تکنولوژی در حال حاضر برای شبیه‌سازی های مختلف صنعت هوافضا و حتی آموزش رانندگی استفاده می‌شود.

مثال :

شرکت Toms shoes که به ازای هر کفش خریداری‌شده یک جفت کفش به افراد نیازمند هدیه می‌دهد و شما می‌توانید تجربه‌ی هدیه دادن کفش به افراد نیازمند را با یک سفر مجازی تجربه کنید، به‌صورتی که شما با استفاده از فناوری VR به سفری مجازی می‌روید و کفش را به‌دست افراد می‌رسانید.

به‌طور کلی انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ تعداد افرادی که حداقل یک بار از این فناوری استفاده کرده‌اند در امریکا به ۴۹٫۲ میلیون نفر برسد، که این مقدار ۳۴ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

با توجه به هزینه بالای ساخت نمونه اولیه و پخشان در بازار جهت به‌دست آوردن تمایل مردم نسبت به خرید آن، می‌توان از این دو فناوری استفاده کرد و محصول را قبل از ساخت به افراد معرفی نمود تا در صورت تمایل افراد نسبت به ساختان اقدام کنیم.

                جهت آشنایی با مقاله بازاریابی مقاله ای کلیک کنید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست