بازاریابی برند (Brand Marketing)

folder_openدسته‌بندی نشده
commentبدون دیدگاه

برند مارکتینگ (بازاریابی برند)  بهترین راهکار برای جذب مشتری

اگر کسب‌وکاری می‌خواهد موفق عمل کند و مشتریان زیادی داشته باشد، باید سراغ برند سازی یا برند مارکتینگ برود. در غیر این صورت بسیاری از مخاطبان با حضور این برند در بازار، نحوه فعالیت، محصولات و خدماتش آشنا نخواهند شد و هرچقدر هم کسب‌وکار باکیفیتی باشد، درنهایت دچار مشکل جدی می‌شود.
یک برند و نشان تجاری یک سنگ زیربنای عالی و قدرتمند برای حرفه شما است. درواقع برند در همان اوایل کار و مراحل اولیه می‌تواند به تعیین هویت شرکت شما کمک شایانی کند و تصمیم‌گیری مهم و اساسی را در طول مسیر آسان‌تر و ساده‌تر نماید.
یکی از مهم‌ترین جاهایی که در آن یک برند که به خوبی طراحی و تعریف‌شده می‌تواند ارزش‌ها و مزایای خود را به خوبی نشان دهد، زمانی است که استراتژی بازاریابی برند شکل می‌گیرد و تعریف می‌شود.
ممکن است این‌گونه به نظر آید که بازاریابی و برندینگ به‌گونه‌ای هم‌معنا و مترادف هم هستند. بالاخره هردوی آنها در ظاهر یک چیز را انجام می‌دهند: معرفی کردن و نشان دادن شرکت شما به بهترین نحو ممکن.

برند چیست ؟

یک برند تصویری از شمایل کامل یک بیزینس است که در زمان آشنا شدن مصرف‌کنندگان با یک شرکت یا بیزینس به آنها ارائه می‌شود.

 

   “مارکتینگ بدون یک برند و هممچنین برندینگ بدون مارکتینگ بی تاثیر است.

          شماهرگز نمی توانید سخنی با ارزش بگویید اگر معنایی قدرتمند پشت آن نهفته نباشد”

بازاریابی برند

برند مارکتینگ سنتی چیست؟

برند مارکتینگ یا بازاریابی برند درواقع معرفی کسب‌وکار خود به بهترین شکل ممکن در بازار است تا مخاطبان بیشتری نسبت به برند شما آگاهی پیدا کنند.
کسب‌وکارهای زیادی هستند که عملکرد بسیار خوبی دارند و محصولات و خدمات باکیفیتی ارائه می‌دهند، اما خیلی‌ها آنها را نمی‌شناسند و نتوانسته‌اند برند سازی خوبی داشته باشند. ضمن اینکه Brand Marketing از اصول پایه‌ای و اساسی راه‌اندازی کسب‌وکار است و بعد از شروع فعالیت خود باید حسابی روی برند سازی کارکنید.

برند، هویت کسب‌وکار شما در بازار است و باید تلاش کنید تا نه‌تنها مشتریان بیشتری آن را بشناسند، بلکه بتوانید تصویری جذاب و مثبت ازآنچه هستید در ذهن مخاطبان بسازید.

فرایند بازاریابی :

  1. برقراری ارتباط
  2. خلق ارزش
  3. معرفی برند
  4. محصولات و خدمات
  5. فروش و خدمات پس از فروش

به همین دلیل باید این مراحل را برای بازاریابی برند خود نیز انجام دهید؛ چراکه گاهی ضعف در خدمات پس از فروش نیز می‌تواند به اعتبار شما ضربه بزند. ضمن اینکه ناگفته نماند برند مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا گام‌به‌گام بتوانید ساخت برند خودتان را پیش ببرید.

پیش‌تر در فضای سنتی از انواع تبلیغات انبوه مانند آگهی‌های تلویزیونی، رادیویی، تراکت و تبلیغات در روزنامه‌های کثیرالانتشار و جراید استفاده می‌شد تا تعداد زیادی از مشتریان بانام، لوگو، محصولات و خدمات شما آشنا شوند و نام برندتان همیشه در ذهن آنها بماند.

شعار انتخاب شده و مزایای رقابتی از جمله مهمترین مواردی است که همیشه در ذهن مخاطبان می‌ماند

برند مارکتینگ یا بازاریابی برند در فضای آنلاین چگونه است؟

این روزها با توجه به گسترش حضور مخاطبان در فضای آنلاین شاهد این هستیم که تماشای تلویزیون نیز کاهش‌یافته و رسانه‌های جدیدتر نیز جایگزین آن شده‌اند. درنتیجه شما باید برند سازی خود را در فضای آنلاین نیز پی بگیرید و تلاش کنید مخاطبان بیشتری از این فضا جذب شما شوند. با ظهور شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های اشتراک و پخش آنلاین ویدیو، انبوهی از سایت‌ها و حضور فعال مردم در این بسترها، نمی‌توان قدرت و نفوذ آنها را نادیده گرفت.

بنابراین، امروز بیش از همیشه به بازاریابی برند در فضای آنلاین نیاز داریم.  برند مارکتینگ در دنیای امروز با بازاریابی عملکردی (Performance Marketing) گره‌خورده است،

از همان ابتدای قیف بازاریابی که اهداف خود مانند افزایش بازاریابی، بیشتر کردن میزان تعامل و مشارکت، افزایش ثبت‌نام، بالا بردن تعداد نصب و… را در نظر می‌گیریم، می‌دانیم که هر چه در مرحله برند سازی و آگاهی از برند بهتر عمل کنیم، درنهایت انتهای قیف ما که منجر به فروش می‌شود، به نتیجه مطلوب‌تری می‌رسد.

در مسیر بازاریابی ربایشی یا درون‌گرا (Inbound Marketing) که بخش مهمی از فرایند بازاریابی ما در فضای آنلاین را شکل می‌دهد، بازاریابی محتوایی (Content Marketing) نقش بسیار مهمی دارد. درواقع بازاریابی محتوایی یعنی معرفی برند، برقراری ارتباط معنادار و مؤثر، ارزش‌آفرینی، جلب اعتماد و درنهایت تحقق اهداف فروش و بازاریابی. پس به همین دلیل مرحله ابتدایی یا همان برند مارکتینگ اهمیت ویژه‌ای دارد.

البته ناگفته نماند یکی از خوبی‌های بازاریابی برند در فضای آنلاین برخلاف فضای آفلاین این است که می‌توان تمام موارد تعیین‌شده را به‌صورت دقیق اندازه‌گیری کرد و براساس گزارش‌های به‌دست‌آمده و تحلیل‌های دقیق بتوان برای آینده برنامه‌ریزی بهتری داشت.

بازاریابی برند

استراتژی بازاریابی برند (BRAND MARKETING) چگونه تعیین می‌شود؟

برای اینکه بخواهیم در برنامه‌های خود به‌ویژه در حوزه تبلیغات موفق شویم، باید استراتژی مدون و دقیقی داشته باشیم. این موضوع در مورد برند مارکتینگ نیز صدق می‌کند, استراتژی Brand Marketing شامل مراحل زیر می‌شود :
  1. بررسی موقعیت فعلی: ابتدا باید بررسی کنیم کسب‌وکار ما در چه موقعیتی قرار دارد، تازه‌کار هستیم و باید بر روی برند سازی و بازاریابی برند قدرتمند کارکنیم، سابقه فعالیت داریم و می‌خواهیم سراغ تثبیت جایگاه فعلی برویم یا خدشه‌ای واردشده و قصد داریم دوباره اعتبارمان را برگردانیم. ضمن اینکه در این مرحله باید مزایای رقابتی خودمان و رقبا، ماتریس SWOT و PESTLE را مشخص کنیم.
  2. پرسونای مخاطب: مشخص کردن مخاطب هدف یکی از مهم‌ترین مراحل تدوین استراتژی بازاریابی برند است؛ چراکه باید دقیقاً بدانیم قرار است با چه افرادی صحبت کنیم و کدام مخاطبان هدف برای برند ما مناسب هستند. هر چه بتوانیم پرسونای دقیق‌تری مشخص کنیم، شانس ما برای برند سازی قوی‌تر و درنهایت افزایش فروش بیشتر خواهد شد.
  3. چه پیامی برای مخاطبان داریم: پیامی که قرار است در راستای برقراری ارتباط و ایجاد تصویری مثبت و مؤثر از برند خود منتقل کنید مشخص کرده و تلاش کنید آن را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان خود برسانید. در صورت امکان از هویت بصری و سازمانی خود استفاده کنید و در موارد دیگر بهره‌گیری از شعار و کلمات مرتبط با کسب‌وکارتان را فراموش نکنید.
  4. برنامه‌ریزی را فراموش نکنید: مرحله آخر این است که یک برنامه‌ریزی قوی و مدون برای بازاریابی برند خود داشته باشید و تلاش کنید به کمک ابزارهای مختلف بهترین تصویر را از برندتان در ذهن مخاطبان بسازید یا جایگاه فعلی را ارتقا بخشید.

چگونه کمپین برند مارکتینگ ایجاد کنیم؟

ازآنجایی‌که قرار است روی Brand Marketing یا بازاریابی برند خود کارکنید، درنتیجه باید در هر بازه زمانی کمپینی با این هدف طراحی شود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن و با استفاده از ابزارهای مختلف پیامتان را به مخاطبان برسانید. بنابراین حواستان باشد به‌درستی از هویت بصری شامل لوگو، رنگ‌سازمانی و…، شعار یا تگ لاین، پیام‌های ویژه، ارزش‌آفرینی، کلمات و واژگان مرتبط، اطلاع‌رسانی دقیق، برقراری ارتباط مؤثر، صفحه فرود، پلن‌های تبلیغاتی و… استفاده کنید.

جمع بندی

هر کسب‌وکاری باید در مرحله اول برای برند خودش بازاریابی کند تا بتوانید تصویری قوی از نام خود بسازد. پیش‌تر برند مارکتینگ بیشتر در فضای سنتی و آفلاین و از طریق رسانه‌های جمعی انجام می‌شد تا پیام شما به حجم انبوهی از مخاطبان برسد.

اما این روزها که فضای آنلاین فراگیرتر شده و بسیاری از مخاطبان در این فضا حاضر هستند، Brand Marketing یا بازاریابی برند نیز دستخوش تغییراتی شده و مسیر جدیدی را طی می‌کند. برای اینکه بتوانید برند سازی قوی داشته باشید، باید استراتژی خوب و دقیقی تدوین کنید.

الف)اهداف کمپین بازاریابی برند چه چیز هایی می باشد؟

مهم نیست که هدف خاص شما چیست، آنچه مهم است این است که اهداف مشخص و واضحی را داشته باشید تا اطمینان یابید استراتژی‌های شما همیشه به خوبی متمرکزشده‌اند.

ب) مخاطبان کمپین بازاریابی برند شما در چه دسته ای هستند؟

با داشتن یک هدف در ذهن خود، مخاطبان شما در مرحله بعد قرار می‌گیرند.

بهبود فروش می‌تواند باهدف تمرکز بر روی مشتریان کنونی، وفاداران به برند و یا مشتریان گذری باشد. پخش یک پیام خاص نیازمند یافتن بازارهای جدید و مشتریان بالقوه می‌باشد.
به‌دست آوردن مشتریان جدید نیز شامل یافتن مخاطبانی است که در بازار هدف شما قرار داشته باشند، به‌استثنای کسانی که هم‌اکنون در حال استفاده از کالاها و خدمات سایر رقبا هستند، یا کسانی که به صرفاً دنبال کالایی باکیفیت بهتر هستند.
اهداف واضح و آشکار به شما کمک می‌کند که به‌آسانی بدانید که با چه کسانی در حال برقراری ارتباط هستید این‌گونه می‌توانید متناسب به شرایط جنسی، سنی، سطح درآمد، نیازها و سلایق آن‌ها برنامه‌ریزی کنید

ج)پیام بازاریابی برند شما چیست؟

درنهایت تصویری واضح و آشکار از مخاطبانتان به شما این امکان را می‌دهد که پیام مدنظر خود را به بهترین شکل به آنها برسانید.
واژگان و کلام شما پیش‌ازاین توسط زبان برندینگ شما تعریف‌شده‌اند، از این‌رو تمام آنچه که بدان نیاز دارید این است که آنها را به خوبی تعدیل و تنظیم کنید و اطمینان پیدا کنید که آنها به‌منظور بیشترین تأثیر بر روی مخاطب تنظیم‌شده‌اند.
شاید نیاز باشد برخی از واژگان پیامتان را پررنگ‌تر و برخی را فعلاً ذکر نکنید، جای نگرانی نیست قرار نیست شعارها و پیام‌های شما به‌کلی تغییر کند به مقدار اندکی مجازید که تغییرات را مطابق سلیقه، فرهنگ و نگرش مخاطبانتان تغییر دهید.
رنگ‌آمیزی و لوگو در رسانه‌های تبلیغات بصری دیده می‌شوند ولی در رسانه‌های صوتی مثل رادیو یا بلندگوهای هایپر مارکت ها و نمایشگاه‌ها دیده نمی‌شوند، اینجاست که واژگان و پیام برند شما کار خودش را می‌کند، اگر هم خیلی خوش‌ذوق باشید می‌توانید یک ملودی ساده به پیامتان اضافه کنید.
همه ما ملودی گوشی‌های قدیمی نوکیا،تیزرهای ایرانسل و … را به خاطر داریم…

و در آخر برنامه ریزی بلند مدت را آغاز کنید.

 در آخر برنامه‌ریزی بلندمدت را آغاز کنید. همواره به خاطر داشته باشید که با استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای مناسب میان برنامه‌های برندینگ و بازاریابی خود توازن و تعادلی صحیح برقرار نمایید.
فراموش نکنید که نتیجه کمپین‌های بازاریابی برندینگ در طول یک یا دو هفته مشخص نخواهد شد چراکه برند سازی نیازمند صبر و برنامه‌ریزی بلندمدت است. با برنامه‌ریزی شبکه‌های اجتماعی و راهنمای روش برندینگ می‌توانید کمپین‌های بازاریابی تکامل‌یافته را طراحی کنید تا بسیار آسان‌تر به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنید.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست