بازاریابی همکاری در فروش: (Affiliate Marketing)

folder_openپیشرفت شخصی, کسب و کار
commentبدون دیدگاه

 بازاریابی همکاری در فروش: (Affiliate Marketing) چیست

بازاریابی همکاری در فروش یا فروش رابطه‌ای (یا به‌بیان دیگر فروش واسطه‌ای یا بازاریابی وابسته) روشی مرسوم و پرطرفدار برای درآمدزایی و کسب در آمد از طریق اینترنت است.

* شما با یاد گرفتن و آموزش درآمدزایی از طریق سیستم همکاری در فروش می‌توانید بدون داشتن محصول و یا خدماتی، پورسانت از فروش محصولات دیگران دریافت کنید.

همکاری در فروش که برخی تلفظ انگلیسی آن یعنی افیلیت مارکتینگ – Affiliate Marketing را به‌کار می‌برند، علاوه بر درآمدزایی برای افراد عادی، می‌تواند راه بسیار موثری برای افزایش فروش و درآمد یک مجموعه باشد.

بازاریابی وابسته (همکاری در فروش) یا Affiliate Marketing روشی است که در یک روند فروش، علاوه بر فروشنده و خریدار، نفر سومی به‌عنوان واسطه فروش، خریدار را به فروشنده وصل می‌کند.

به‌بیان خیلی ساده باید گفت بازاریاب فروش، مشتری را پیدا می‌کند و آن را به سمت فروشنده می‌فرستد. حال هر کسی که از طرف آن بازاریاب، تبدیل به خریدار شود، بازاریاب درصدی را بابت پورسانت دریافت می‌کند. ساز و کار این سیستم به همین شکل است.

بازاریابی همکاری در فروش

 

بازاریابی همکاری در فروش

یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند با تعریف سیستم همکاری در فروش، از کاربران دعوت کند تا به این سیستم بپیوندند و برای محصولات مشتری پیدا کنند. روند این کار به صورت زیر است:

  • برای یک محصول و یا گروهی از محصولات، آدرس اختصاصی (URL) که شامل اعداد و یا حروف مختص هر کاربر است، به کاربر داده می‌شود. این آدرس‌ها در وب‌سایت یا فروشگاهی که از این سیستم استفاده می‌کند به صورت اتوماتیک برای هر کاربر ساخته می‌شوند.
  • بعد از دریافت این آدرس، کاربر می‌تواند در هر کانالی آن را منتشر کند. از وب‌سایت شخصی و یا حتی فروشگاهی خود گرفته تا رسانه‌های اجتماعی.
  • وقتی هر کاربر دیگری در اینترنت از طریق این لینک‌ها وارد سایت فروشنده شود و محصول را خریداری کند، درصدی به‌عنوان پورسانت به بازاریاب داده می‌شود.

 

نقش فروشنده و بازاریاب در بازاریابی همکاری در فروش

فروشنده :

کسی است که در وب‌سایت خود از بازاریابی همکاری در فروش استفاده می‌کند. فرقی هم نمی‌کند که محصولات آن چه‌چیزی باشد. حتی ممکن است اصلا خبری از محصول نباشد و تنها یک اکانت یا همان اشتراک ویژه یک سایت، به‌عنوان محصول باشد.

به‌صورت کلی رویکرد این سیستم به صورت زیر می باشد :

صاحب کسب و کار قصد دارد فروش خود را بیشتر کند و به‌همین دلیل از بازاریاب‌ها برای ایجاد فروش و پیدا کردن مشتری کمک می‌گیرد.

بازاریاب هم پس وارد شدن به سایت آن کسب و کار، آدرس اختصاصی خود را برای محصول و یا محصولات را می‌گیرد و آن را به هر طریقه‌ای که می‌تواند منتشر می‌کند.

مرسوم ترین نمونه‌ها در سیستم همکاری در فروش

 

بازاریابی همکاری در فروشدر دنیا تا کنون سرویس‌های همکاری در فروش مختلفی شکل گرفته اما چندین نمونه از آن به‌عنوان شاخص‌های این مورد به‌حساب می‌آیند که هر کدام را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

۱- همکاری در فروش خدمات

یکی از شاخص‌ترین مدل‌های همکاری در فروش مخصوصا در ایران، همکاری در فروش سرویس‌های هاست و سرور است.

رویه مرسوم در وب‌سایت‌های بزرگ به‌این صورت است که در قسمتی از سایت (معمولا قسمت فوتر) می‌نویسند، سرورهای این سایت توسط سرورهای قدرمتمند… میزبانی می‌شود.  یک لینک به سایت هاستیگ می‌دهند که همان آدرس اختصاصی آن‌ها برای همکاری در فروش است.

نکته : تفاوت نمایندگی با بازاریابی همکاری در فروش

این مورد را نباید با نمایندگی هاست و سرور اشتباه بگیرید. در نمایندگی شما باید ابتدا یک پنل نمایندگی خریداری و سپس شروع به فروختن کنید، در حالی که در مدل همکاری، شما صرفا کاربر را به سایت موردنظر هدایت می‌کنید.(بک لینک)

۲- همکاری در فروش محصول فیزیکی (فروشگاه‌های اینترنتی)

پر استفاده‌ترین مدل همکاری در فروش در دنیا، مدل همکاری در فروش محصولات فیزیکی است.

  • فروشگاه آمازون هم یکی از پیشگامان این مورد بوده و بسیاری از افراد در سراسر دنیا از این طریق برای خود درآمدزایی دارند.
  • مدل توسعه‌یافته و مرسوم این حالت در آمریکا به این صورت است که یوتیوبرها در ویدیویی از یک محصول رونمایی می‌کنند. رونمایی کردن هم می‌تواند به شیوه بررسی، معرفی کلی و یا آن‌باکسینگ (جعبه‌گشایی) باشد.

* همه این افراد تاکید دارند که برای خرید از لینک‌های موجود در وضیحات استفاده کنید.

دیجی‌کالا  به‌خوبی بازاریابی همکاری در فروش خود را در ایران آغاز کرده است.

  • سیستم افیلیت دیجی‌کالا به شما این اجازه را می‌دهد که برای گروهی از محصولات و یا یک محصول، لینک اختصاصی دریافت کنید.
  • شما می‌توانید این لینک را در وب‌سایت خود و یا رسانه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارید.
  • به‌دلیل گسترده بودن طیف محصولات این فروشگاه اینترنتی، درصد پورسانت‌ها نیز متفاوت است و در کمترین حالت ۲ درصد و حداکثر ۱۰ درصد خواهد بود.
  • دیجی‌کالا بیش از ۲۰۰ هزار محصول دارد و شما می‌توانید در هر دسته‌ای که علاقه دارید، محصولات این سایت را به‌دیگران معرفی کنید.
  • راه طولانی برای نزدیک شدن به فرم جهانی وجود ندارد و حتما به‌زودی آپارات با قابلیت گذاشتن لینک در توضیحات ویدیو (برای همه کاربران)، می‌تواند بازار ویدیوهای معرفی و بررسی محصول را به‌شکل یوتیوبرهای آمریکایی، در ایران داغ کند.

هم‌اکنون در بسیاری از سایت‌های دانلودی در ایران می‌توانید نمونه‌های همکاری در فروش را مشاهده کنید. تم و فرم پوسترهای همه این محصولات هم شبیه یک‌دیگر بوده و سود بسیار بالایی هم برای بازاریاب‌ها دارند.

۳- همکاری در فروش محصولات دانلودی

همانند محصولات فیزیکی، روند مشابهی برای محصولات دانلودی در سایت‌ها وجود دارد. بسیاری از سایت‌ها محصولات آموزشی خود را وارد این سیستم کرده‌اند.

در سال‌های گذشته زمانی که یک فیلم ایرانی در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شد، بسیاری‌های سایت‌های دانلود فیلم، آن‌ها را به‌صورت رایگان و غیرقانونی منتشر می‌کردند.

حال امروزه دانلود را قبل نام یکی از فیلم‌های شبکه نمایش خانگی بنویسد و در گوگل سرچ کنید. نتیجه‌ها بسیار متفاوت است و بسیاری از سایت‌ها به یک واسط فروش لینک داده‌اند.

۴- همکاری در فروش با دعوت از دوستان

مدل دیگری هم از بازاریابی همکاری در فروش در دنیا مرسوم است و آن هم همکاری در فروش از طریق دعوت دوستان است.

بسیاری از استا‌رت‌آپ‌های ایرانی هم از تکنیک برای افزایش کاربران استفاده می‌کنند. تفاوت این سری همکاری در فروش در این است که شما چیزی را نمی‌توانید برداشت کنید. در این مدل شما خود یک حساب فعال دارید و مدام از سرویسی استفاده می‌کنید.

حال این سرویس برای این‌که شما را وفادارتر کرده و همچنین کاربر جدید جذب کند، درصورت معرفی دوستان به شما اعتباری نیز می‌دهد.

مثال :

در تاکسی‌های اینترنتی در ایران این مسئله به‌شکلی جا افتاده وجود دارد و با معرفی دوستان دیگر، می‌توانید یک سفر رایگان داشته باشید. در این حالت شما کاربر جدیدی را معرفی کرده‌اید و پورسانت دریافت می‌کنید اما همین پورسانت تنها در سرویس همان کسب و کار قابل پرداخت است.

۵- استفاده از سیستم همکاری در فروش در کسب و کار

 

اولین هدف برای ایجاد و پیاده کردن یک سیستم همکاری در فروش، افزایش فروش است

فرمول کلی کار به این صورت است که شما محصول و خدماتی دارید و می‌خواهید آن را بفروشید. حال اگر کسی در این بین به‌شما کمک کند، فروش شما می‌تواند بیشتر از حالت عادی باشد.

برای راه‌اندازی این سیستم که لینک اختصاصی برای هر بازاریاب درست کند، راه‌ و روش‌های زیادی وجود دارد.

  • برنامه نویسی اختصاصی CRM
  • استفاده از وردپرس و نصب پلاگین

۶- تاثیر پیاده کردن سیستم همکاری در فروش بر روی سئو و بهینه سازی سایت

پیاده کردن یک سیستم همکاری در فروش در کسب و کار شما به‌صورت غیرمستقیم برای سئو و بهینه سازی سایت شما مفید است.

مثال :

  • فرض کنید بازاریاب شما لینک‌های مخصوص خرید را در وب‌سایت خود منتشر کرده است. به‌این صورت شما یک بک‌لینک دریافت کرده‌اید که برای اعتبار سایت شما بسیار مفید است.
  • گر چندین بازاریاب با شما کار کنند، چه تعداد بک‌لینک به‌صورت طبیعی برای شما ساخته خواهد شد.
  • وقتی کاربران سایت بازاریاب‌ها به وب‌سایت شما بیایند، بازدید سایت شما افزایش پیدا کرده و می‌تواند برای رتبه الکسا شما بسیار موثر باشد.
  • در مجموع اگر در سایت خود محصولاتی دارید و به‌فکر افزایش فروش هستید، در مورد سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ بیشتر تحقیق کنید.

 

بازاریابی همکاری در فروش

معمولا ۴ گروه در افیلیت مارکتینگ شرکت دارند:

  • افیلیت ها Affiliates (ناشران تبلیغ)
  • صاحبان محصول یا Merchants ( صاحب بیزینس تبلیغ شونده)
  • شبکه ها Networks (شبکه هایی که افیلیت ها را مدیریت می کنند)
  • مشتریان Customers ( کاربران و مصرف کنندگان نهایی محصول)

انواع برنامه های همکاری در فروش

 

  • پرداخت به ازای کلیک PPC : در این مدل ناشر به ازای تمام کلیک هایی که از طرف او ایجاد شده بدون در نظر گرفتن اینکه به خرید منجر شده یا نه هزینه دریافت می کند ( البته این مدل بسیار نادر است مگر اینکه صاحب محصول در مرحله معرفی محصول باشد و هدفش افزایش ترافیک باشد).

 

  • پرداخت به ازای جذب لید PPL: در این مدل ناشر به ازای هر مشتری بالقوه که ایجاد کرده هزینه دریافت می کند. (مثل ثبت نام و عضویت در وب سایت)

 

  • پرداخت به ازای فروش PPS : در این مدل ناشر به ازای هر فروشی که برای صاحب محصول انجام می شود هزینه دریافت می کند ( این مدل معمول ترین روش افیلیت مارکتینگ است و برای هر کسب و کاری مناسب است)

مزیت های سیستم همکاری در فروش

  • صاحبان محصول در سطح وسیع تری می توانند محصولات و خدمات خود را بفروشند.
  • صاحبان محصول بدون صرف وقت برای پیدا کردن مشتری به مارکت بزرگ تری دست پیدا می کنند.
  • برنامه هایی که آمار های خرید را در وب سایت ناشر افیلیت مشخص می کنند یک منبع قابل اعتماد و حاضر برای بررسی تقاضای مشتری هستند.
  • برنامه های افیلیت مارکتینگ برای تولید کنندگان محتوا و وب سایت ها یک منبع درآمد آسان در کنار منابع درآمدی دیگر هستند و پلتفرمیی بسیار کم هزینه برای تبلیغات صاحبان محصول به شمار می آیند.
  • سیستم همکاری در فروش نیازمند سرمایه گذاری نیست.
  • ناشر افیلیت تنها با قرار دادن یک لینک بدون هیچ زحمتی کسب درآمد می کند.

  معایب سیستم همکاری در فروش

  • صاحبان محصول ممکن است ابتدا با درصد کمیسیون های بالا شما را ترقیب به همکاری کنند اما بعد از همکاری میزان کمیسیون را کاهش دهند. باید مراقب بود و با فروشگاه های معتبر و شناخته شده همکاری کرد.
  • ممکن است هکر ها لینک های افیلیت شما را بدزدند و کمیسیون شما را برای خودشان بردارند که یک نوع سرقت اینترنتی است.

 

۹ راه کسب درآمد از سیستم همکاری در فروش

 

 

جمع‌بندی

۱- بازاریابی وابسته (سیستم همکاری در فروش) یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) روشی ساده و آسان برای درآمدزایی بدون هیچ‌گونه مهارت است. شما با ثبت‌نام در سیستم‌های همکاری در فروش مرتبط با حوزه کاری خودتان می‌توانید قدم جدید برای کسب درآمد بردارید.

۲- اگر صاحب کسب و کار هستید، همکاری در فروش به‌شما این اجازه را می‌دهد که بتوانید فروش بیشتری داشته باشید. همچنین این سیستم به‌صورت غیر مستقیم بر روی سئو و اعتبار سایت شما تاثیر دارد.

Tags: , , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست