بازاریابی کلاه‌سیاه (Black Hat Marketing)

folder_openدسته‌بندی نشده
commentبدون دیدگاه
black hat marketing ، بازاریابی کلاه سیاه

بازاریابی کلاه‌سیاه (غیراخلاقی)

بازاریابی کلاه‌سیاه استفاده از استراتژی‌های غیراخلاقی (و گاهی اوقات اما نه همیشه غیرقانونی) برای ارتقاء کسب‌وکار آنلاین است.
فرض کنید که شما به‌عنوان تازه‌کار شرکت جدیدی را راه‌اندازی کرده‌اید و به دنبال گسترش کسب‌وکار خود در اینترنت هستید. به‌عنوان یک تازه‌وارد در این زمینه، تلاش‌های بازاریابی اینترنتی خود را به شرکتی منقل می‌کنید که نتایج سریع در ترافیک آنلاین را به وجود میاورد.
یک هفته بعد، متوجه شدید که وب‌سایت شرکت شما در صفحه اول نت قرار دارد. اما بلافاصله یک هفته بعد، گوگل وب‌سایت شمارا از نتایج جستجوی خود به با اشاره به شیوه‌های وب غیراخلاقی به‌طور کامل حذف کرده است.آنچه که شما انجام داد بازاریابی اینترنتی خود را به “کلاه‌سیاه” بازاریاب سپرده‌اید.
در مقابل استراتژی‌هایکلاه‌سفید ” اخلاقی، استراتژی‌های کلاه‌سیاه با استفاده از فریب و دست‌کاری برای رسیدن به اهداف خود  می‌باشد. کلاه سیاه به نتایج فوری وعده داده و اغلب آنها را به‌دست می‌آورند؛ بااین‌حال با چنین نتایجی کسب‌وکار شهرت خود را هزینه می‌کنید.
بازاریابان کلاه‌سیاه ممکن است استراتژی خود را به‌سادگی “بخشی از بازی” در نظر بگیرند، اما بازی این بازی می‌تواند عواقب ناگوار را از پاسخ‌های منفی دیگر کسب‌وکار به همراه داشته باشد (مانند گوگل که از انجام کسب‌وکار با شما) و به جریمه‌های قابل‌توجه دولتی محکوم شوید.
درحالی‌که شرکت‌های ایجادشده علاقه‌مند به حفاظت از شهرت خود ممکن است از شیوه‌های بازاریابی کلاه‌سیاه جلوگیری کنند، شرکت‌های کوچک‌تر و جدیدتر – ازجمله معادل اینترنت از کسب‌وکارهاییک شبه ” – می‌توانند از آن برای به‌دست آوردن نتایج سریع و یا حضور در بازار استفاده کنند.
 برخی از شرکت‌ها ممکن است در بازاریابی سیاه‌وسفید کلاه بدون درک آن، درگیر شوند، اگر آنها بازاریابی خود را به یک شرکت بازاریابی اینترنتی و یا شرکت جستجوگرها که از چنین تاکتیک استفاده می‌کند، واگذار کنند.

بازاریابی کلاه‌سیاه 

  1. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO): به‌دست آوردن رتبه بالاتر در نتایج موتور جستجو
  2. بازاریابی وابسته: افزایش کمیسیون برای لینک
  3. رسانه‌های اجتماعی: نیرو “دوست” و به اشتراک‌گذاری صفحه شما
  4. وبلاگ ها: افزایش دیدگاه ها برای افزایش درآمد آگهی
  • تاکتیک‌های بازاریابی کلاه‌سیاه اغلب به تکنیک‌های بهینه‌سازی جستجوگرها (SEO) اشاره دارد. بهینه‌سازی موتور جستجو شامل طراحی یک وب‌سایت می‌شود تا بتوان آن را به‌راحتی در موتورهای جستجو یافت، و به رتبه‌بندی بالا در آن موتورهای جستجو دست یابد.
  • تکنیک‌های کلاه‌سفید شامل ایجاد صفحات وب است که کاربران (مشتریان) را با اطلاعاتی که به دنبال آن هستند هدایت می‌کند. شرکت‌های موتور جستجو رتبه‌بندی این وب سایت‌ها را با توجه به اینکه چگونه این کار را انجام می‌دهند انجام می‌دهد.
  • در مقابل، تکنیک‌های کلاه‌سیاه، سعی می‌کنند موتورهای جستجو را به‌جای دادن رتبه‌بندی بالاتر، فریب دهند، حتی اگر این بدان معنا باشد که کاربران چیزی کاملاً متفاوت از چیزی که می‌خواهند باشند.
 مثال :

یک کاربر برای جستجوی “رستوران پنج ستاره” امیدوار است نتایج نمایش این رستوران‌های استثنایی را نشان دهد. اما یک شرکت کلاه‌سیاه می‌تواند یک نوع کاملاً متفاوت وب‌سایت را برای نشان دادن در صفحه یکی از نتایج جستجو مانند یک اتومبیل‌فروش، رسانه‌ها، و یا هر چیز دیگری (ازجمله رستوران‌ها) ارائه کند.

نمایش در صفحه اول نتایج جستجو به معنای بازدیدکننده بیشتر به وب‌سایت شما، به ترتیب ده‌ها و حتی صدها هزار بازدید اضافی، حتی بسیاری از بازدیدهای کاربران به‌سرعت وب‌سایت را ترک می‌کنند. بااین‌وجود، حجم عظیم ترافیک برای بسیاری از شرکت‌ها به‌اندازه کافی خطرناک است.

بااین‌حال، هنگامی‌که جستجوها نتایجی را به ارمغان می‌آورد که کاربر را راضی نمی‌کند، اعتبار موتور جستجوگر زیر سؤال می‌رود. بنابراین، گوگل، یاهو و سایر موتورهای جستجو به‌طور مداوم الگوریتم‌های جستجو خود را به‌روز می‌کنند تا وب سایت‌ها را با استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سیاه حذف کنند. و هنگامی‌که یک وب‌سایت مجرم را شناسایی می‌کنند، آنها را از نتایج خود حذف می‌کنند.

بنابراین شرکت‌هایی که از بازاریابی کلاه‌سیاه استفاده می‌کنند تنها می‌توانند امید به دریافت بازده کوتاه‌مدت داشته باشند و اما به دنبال آن منتظر عواقب درازمدت باشند.

 

علاوه بر SEO، چندین استراتژی بازاریابی اینترنتی نیز می‌تواند به‌عنوان کلاه‌سیاه شمرده شود.

بازاریابی کلاه‌سیاهمثال :

۱- پر کردن کوکی:
بازاریابی وابسته قانونی با استفاده از کوکی‌ها برای پیگیری زمانی که یک لینک وابسته به آن کلیک می‌شود، به‌منظور پرداخت یک کمیسیون به منبع ارجاع. یک بازاریاب وابسته به کلاه‌سیاه، حتی با کلیک بر روی لینک، کامپیوترهای کاربران را با کوکی‌های تقلبی بارگیری می‌کند. این تاکتیک غیرقانونی است و می‌تواند منجر به جریمه‌های بزرگ شود اما تا آن زمان هزاران ارجاع را به‌دست می‌آورد.
۲- وبلاگهای Scraper spogs:
وبلاگ‌ها را می‌توان بدون محتوای اصلی ایجاد کرد، با “خراش دادن” (کپی کردن) محتوا از وب سایت‌های دیگر. اساساً، برای ایجاد یک وبلاگ که می‌تواند ترافیک را برای کسب درآمد بیشتر از تبلیغات تولید کند، نیاز به سرقت مطالب و مطالب دیگر ناشران دیگر است.

 

۳دست‌کاری رسانه‌های اجتماعی:
وب سایت‌ها می‌توانند ویدجت هایی را نصب کنند که مجرمان را به‌طور اتوماتیک دوست دارند یا وب‌سایت خود را در فیس‌بوک یا دیگر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. کاربران که حساب‌های خود را تا حد زیادی ربوده‌شده است به‌طورکلی ناراحت؛ اما تا آن زمان، تمام تماس‌های آنها قبلاً تبلیغ را دریافت کرده است

 

گوگل از الگوریتم‌های جستجو خاص خود محافظت می‌کند، اما برخی از استراتژی‌های عمومی شناخته‌شده است. موتور جستجو “عنکبوت” وب‌سایت‌ها را بررسی می‌کند و اطلاعات مربوط به لینک‌ها و کلمات کلیدی آنها را جمع‌آوری می‌کند (کلماتی که کاربران به موتور جستجو وارد می‌کنند).

 

وب‌سایت‌ها برای مشتریانی ساخته‌شده‌اند که به‌طور طبیعی کلمات کلیدی که جستجو می‌کنند، با لینک‌های وب‌سایت دیگر، با موتورهای جستجو بسیار بالا هستند.

 

  1. محتوای پنهان: کلمات کلیدی را در تگ‌های نظر، بدون اسکریپت و متن نامرئی قرار می‌دهد
  2. کلمات کلیدی / هرزنامه: تکرار کلمات کلیدی در یک متا تگ به‌جای توصیف وب‌سایت
  3. صفحات دروازه: صفحات ایجادشده توسط کاربر هرگز برای جذب موتورهای جستجو، که کاربر را به وب‌سایت دیگری هدایت می‌کند (یا مرتبط یا کاملاً غیر مرتبط)
  4. مخفی کردن: نشان دادن وب سایت‌های مختلف به ربات‌ها و کاربران موتور جستجوگر، به‌طوری که کاربران به محتوای کاملاً متفاوت از موتور جستجوگر فهرست شده و توصیه می‌شوند

 

شرکت‌ها و وب‌سایت‌هایی که از استراتژی‌های کلاه‌سیاه استفاده می‌کنند، علاقه‌مند به تلاش برای رسیدن به بالای نتایج جستجو نیستند. آنها به‌سادگی می‌خواهند در بالاترین سطح باشند. بنابراین، آنها از محصول و شهرت دیگر شرکت استفاده خواهند کرد

 

تکنیک‌های جستجوگر متداول سیاه‌وسفید عبارت‌اند از کلمات کلیدی اسپم سازی در زمینه‌های وب‌سایت که توسط کاربر نادیده گرفته می‌شوند (مانند تگ‌های نظر، متن کوچک و یا متن به همان رنگ پس‌زمینه).

 

کلمات کلیدی اسپم یک تلاش برای ایجاد یک وب‌سایت بیشتر مرتبط با یک موتور جستجو به دنبال آن کلمات کلیدی – که آیا وب‌سایت واقعاً در مورد آن موضوع، و یا در مورد چیزی کاملاً متفاوت است.

 

راه دیگری برای فریب موتورهای جستجو این است که عنکبوت جستجو یک صفحه مربوط به یک جستجو را نشان دهد، اما بعداً دیگر کاربران را به‌طور کامل نشان می‌دهد. به‌عنوان یک گزینه اضافی، کلاه‌سیاه می‌تواند دست‌کاری لینک را برای تکمیل کلمه کلیدی دست‌کاری کند.

 

مثال :
آنها می‌توانند سعی کنند یک وب‌سایت را با استفاده از هرزنامه پیوند به آن وب‌سایت در وبلاگ‌های دیگر افراد یا «مؤسسات لینک»، که فقط برای ارائه پیوندهایی به صفحات برای نشان دادن عنکبوت جستجو وجود دارد، افزایش دهند.

 

شرکت‌های موتور جستجو هوشمند هستند و به‌طور مداوم الگوریتم‌های جستجو خود را برای به رسمیت شناختن و رد وب‌سایت هایی که از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند، به‌روز می‌کنند. بسیاری از استراتژی‌های کلاه‌سیاه که درگذشته بسیار موفقیت‌آمیز بودند، هم‌اکنون در حال حاضر کار نمی‌کنند.

 

SEO سنتی با استفاده از کلمات کلیدی برای شناسایی اطلاعات واقعی در وب‌سایت، و مطالبی را که بر روی موضوع این کلمات کلیدی تمرکز دارد، می‌نویسد. کلمات کلیدی در این مورد از روش موتور جستجو انتظار می‌رود که آنها را به‌عنوان کلمات شاخص، و یا عنوان‌ها در یک جدول از مطالب استفاده می‌شود.

 

اشتباه رایج توسط بسیاری از وب سایت‌ها این است که صفحات را با محتویاتی که از موضوع حذف می‌شوند، ارسال کنند و درنتیجه فرکانس کلمه کلیدی پایین می‌باشد. راه‌حل سفید کلاه برای ارسال مطالب مرتبط‌تر است. راه‌حل سیاه کلاه برای هرزنامه کلمات کلیدی برای موضوعات مختلف در میان بخش‌های مختلف صفحه.

بازاریابی کلاه‌سیاه

 تعدادی از تکنیک‌های معمول سئوی کلاه‌سیاه چیست؟

متن مخفی یا hidden text – گذاشتن متن سفیدروی پس‌زمینه‌ی سفید بنابراین کاربر نمی‌تواند آن را ببیند، اما موتورهای جستجو می‌توانند متن را بخوانند. این اغلب با کاربران بمباران کلیدواژه، که در ادامه توضیح خواهم داد، سروکار دارد. تغییر دادن هدفمند یک وب‌سایت به طوری که محتوایی که به موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود با آنی که به کاربر نشان داده می‌شود، متفاوت باشد، cloaking یا پنهان کردن – یک تکنیک دیگر سئوی کلاه‌سیاه – نام دارد.
بمباران کلیدواژه یا keyword stuffing – تکنیک واردکردن تعداد زیادی از کلیدواژه‌های هدفمندتان در متن یک صفحه‌ی وب داده‌شده، به حدی که محتوا غیرطبیعی به نظر برسد. این وقتی است که یک صفحه متن داده‌شده از خواندن و درک آسان به سمت درک و خواندن سخت و غیرطبیعی ناشی از تکرار چندباره‌ی کلیدواژه‌های یکسان می‌رود. موتورهای جستجو به دنبال یافتن محتوای مفید که سؤالات کاربران را پاسخ می‌دهد هستند
درنتیجه:
نمونه وبی که کمبود محتوا دارد و در عوض، بارها و بارها به کلیدواژه‌های شما بدون فراهم کردن محتوای باارزشی برای خواننده اشاره می‌کند، نه تنها خواسته‌ی موتورهای جستجو برای تهیه‌ی نتایج باکیفیت را برآورده نمی‌کند بلکه به کاربران برای پیدا کردن اطلاعات موردنیازشان نیز کمک نمی‌کند.
خرید بک لینک  – با توجه به اینکه لینک‌ها یکی از دو فاکتور مهم در الگوریتم گوگل هستند، داشتن پروفایل بک لینک باکیفیت و گسترده، در اینکه چطور یک وب‌سایت به خوبی در موتورهای جستجو رتبه‌بندی شود، نقش بسزایی دارد. اما باید مراقب شرکت‌هایی باشید که به شما پیشنهاد می‌دهند که بک لینک برای سایت شما بخرند و در کل هرگز نباید لینکی خریداری کنید. به این منظور گوگل  بخش‌هایی دارد که لینک‌های خریداری‌شده را تشخیص می‌دهد و اگر سایت شمارا به خریدن بک لینک‌ها محکوم کند، ممکن است سایت شما جریمه شود.

آیا سئوی کلاه‌سیاه همین‌قدر زیان‌آور است؟

بله. استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه‌سیاه می‌تواند وب‌سایت شمارا از موتورهای جستجو محروم کند. همچنان که موتورهای جستجو در پیدا کردن تکنیک‌های سئوی هرز و غیرقانونی باهوش و باهوش‌تر می‌شوند، به‌طور فزاینده‌ای بکار بردن این تکنیک‌ها خطرناک است. در این هنگام ممکن است مقدار محدود و کوتاه‌مدتی در بالا بردن رتبه یا ترافیک به سایتتان موفقیت کسب کنید،
ولی این نتایج کوتاه‌مدت است و به خاطر استفاده از این تکنیک‌ها گوگل می‌تواند تا خارج کردن شما از فهرست پیشروی کند. این، رتبه‌بندی‌ها، ترافیک وب و کسب‌وکارتان را بالقوه نابود می‌کند. تنها راهی که به‌طور قانونی جایگاه وب شمارا ارتقا می‌دهد وبرتری، ترافیک و رتبه‌بندی فزاینده برای شما به همراه دارد، این است که از راه white hat SEO یا سئوی کلاه‌سفید که زمان‌بر است ولی به نتایجش می‌ارزد، اقدام کنید.

نشانه‌هایی از اینکه آژانسی که شما با آن کار می‌کنید تکنیک کلاه‌سیاه به‌کار می‌برد:

علائم خطرناک را برای پیدا کردن بشناسید:

گزارش دهی یا reporting – آیا آنها گزارش‌های معینی می‌فرستند؟ منبع داده‌ها از کجاست؟ اگر منبع دیتا واضح نیست، چگونه می‌توانید مطمئن شوید اطلاعاتی که به شما می‌دهند واقعاً درست است؟ پیشنهاد من این است که به دنبال آژانس‌هایی باشید که گوگل را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند؛ چون این‌یکی از دقیق‌ترین منابع داده‌ی موجود است.
شفافیت یا transparency – آیا شفافیت در کارشان وجود دارد؟ یا از کاری که درواقع دارند برای سایتتان می‌کنند احساس بی‌خبری می‌کنید؟ اگر نمی‌دانید چه بر سر سایتتان آمده، به یاد داشته باشید که نادانی لزوماً مایه‌ی خوشبختی نیست. شاید حالا که نتایجتان خوب است برایتان مهم نباشد اما اگر در آینده توسط گوگل محروم شوید، به خاطر توجه نکردن به تکنیک‌هایی که برای سایتتان استفاده‌شده، زمان زیادی را ازدست‌داده.

           جهت مطالعه بازاریابی زیر خط , بالای خط کلیک کنید

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست